Wat gaan we voor je doen?

Creating living brands

Onderzoek

Onderzoek

Identiteit

Identiteit

Strategie

Strategie

Positionering

Positionering

Concept

Concept

Branding

Branding

Regie

Regie

Communicatie

Communicatie

Interne communicatie

Interne communicatie

Arbeidsmarkt-communicatie

Arbeidsmarkt-communicatie

Copywriting

Copywriting

Design

Design

Visuele communicatie

Visuele communicatie

Engagement

Engagement

Vindbaarheid

Vindbaarheid

Analyse

Analyse

Online marketing

Online marketing

E-commerce

E-commerce

Creating living brands

Creating the brand

Creating the brand

creating_1
creating_2
creating_3

Organisatie & Doelstellingen

Om jouw organisatie te laten groeien en jouw merk nóg sterker te maken, starten we aan de tekentafel. Samen met jou bepalen we jouw doelen voor de toekomst. Wil je groeien in klanten of omzet, nieuw talent aantrekken, je dienstverlening uitbouwen of verbeteren? Of misschien wel een combinatie van doelstellingen? Op basis hiervan gaan we brainstormen, plakken we overal geeltjes op en brengen we precies in kaart hoe jouw organisatie eruitziet. We gaan in gesprek met jouw medewerkers, je klanten, je leveranciers en iedereen die wat zinnigs kan zeggen over jouw organisatie. Natuurlijk bekijken we ook wat de huidige resultaten van je mediastrategie zijn en wat wij kunnen doen om een level omhoog te gaan. Want jij bent goed in jouw vak, wij zijn goed in dat van ons. Samen maken we jouw groeiambitie waar.

Onderzoek

Mto

Als je samenwerkt met Factstory, is het net als vaste verkering nemen. We swipen niet zomaar wat naar links en rechts, we gaan echt op date én duiken in je inner circle. Dat betekent dat we bij jou op locatie komen om interviews af te nemen en iedereen te spreken over jouw goede en slechte eigenschappen. We praten met je medewerkers en andere stakeholder en steken onze neus overal in, zodat we precies ontdekken wie jij bent. In een verkering zou dat stalken heten, bij ons heet het onderzoek.

Identiteit

Mto

De identiteit van je onderneming is het karakter van je organisatie. Wat doe je, wat wil je uitstralen, wat vind je belangrijk voor nu en waar wil je heen in de toekomst? Ben je vlot of formeel, hip of behoudend? Wat is je bestaansrecht en welke meerwaarde bied je? Je identiteit is wie je echt bent en je imago geeft aan hoe de buitenwereld je ziet. In de ideale situatie komt je identiteit dus overeen met je imago.

Strategie

Mto

Voordat we verder aan jouw merk gaan bouwen, zetten we eerst een strategie op. Als in een militaire operatie plaatsen we onze pionnen. In een eerste strategische sessie bepalen we je positionering en de boodschap die we over willen brengen. In de tweede strategiesessie kiezen we welke media en middelen we gaan gebruiken om jouw doelgroep te bereiken en jouw doelstellingen te behalen. Want natuurlijk schieten wij niet met hagel, met onze specialisten haal je echte scherpschutters in huis. We ontdekken waar de gaten in je verdediging zitten en waar we de vuurlinie het beste kunnen opstellen voor maximaal bereik. Onze creatieven maken een eerste concept aanvalsplan om jou te laten zien welke kant we op denken. Tot slot maken we een contentkalender waarin we vastleggen hoe en wanneer we jouw doelgroep gaan veroveren. Klaar voor actie: 3, 2, 1; groei!

Positionering

Mto

De positionering is hoe we jouw organisatie in de markt gaan zetten. De positionering zegt wat over de plek die jij inneemt op de markt, ten opzichte van je concurrenten. Ben je een prijsvechter, ga je voor kwaliteit of is service jouw grootste USP? Je komt achter wat jouw positionering is door onderzoek te doen naar jouw eigen uitingen en gedrag én dat van je concurrenten. Vervolgens kunnen we de positionering in de gewenste richting sturen door de beste versie van jouw organisatie aan de buitenwereld te laten zien.

Concept

Mto

We beginnen natuurlijk niet zomaar aan het plan. Lukraak verschillende middelen inzetten is als los zand; er ontbreekt synergie. Wanneer we aan de slag gaan met een campagne of nieuw merk, zijn er een heleboel middelen die we kunnen inzetten om er een boost aan te geven. Denk hierbij aan: een website, social campagne of Google Ads. Wij creëren een concept dat de diverse acties met elkaar verbindt. Het gaat om een concept met een thema dat voor meerdere middelen en media werkt, weergeeft wat de zender wil vertellen én de doelgroep intrigeert. Door gebruik te maken van beeld en kleur ontstaat een concept dat de basis vormt waarop wij verder kunnen bouwen aan succesvolle campagnes. Dit versterkt de boodschap naar buiten. Met als resultaat betere conversies en meer invloed op de beslisfactoren van jouw doelgroep.

Branding

Mto

Bij het branding gedeelte is het ons doel om de identiteit van jouw bedrijf te vertalen naar een sterk imago. Hiervoor moeten we onze krachten bundelen. Jouw kracht bestaat uit de identiteit, kernwaarden en usp’s van jouw bedrijf. Onze kracht is de vertaling hiervan naar een sterke branding. Van bedrijfsnaam tot campagne. We werken alles tot in de puntjes uit. We ontwikkelen allereerst een visuele doorvertaling van jouw bedrijfsidentiteit. Hierna gaan we aan de slag met geschikte communicatiemiddelen om dit naar buiten te brengen en een tone-of-voice die hierbij past. Tot slot gaan we jouw brand laden: we communiceren het gewenste imago naar buiten door middel van een marketingcommunicatiekalender. We zorgen er zowel online als offline voor dat beeldmerk, visuals en content via de juiste kanalen jouw doelgroep bereikt.

Building the brand

building_1
building_2
building_3

Het concept doorvertalen

Nu start de bouwfase. We gaan uitwerken wat we in de strategiesessies hebben bedacht. Samen met jou bepalen we welke topics we naar buiten brengen. We verzinnen onderwerpen voor blogs, artikelen en webpagina’s, we maken Googleadvertenties en plaatsen vacatures. We gaan interviewen, schrijven, opmaken, bouwen; alles wat nodig is om jouw doelen te behalen. Of dat nou het vinden van nieuwe medewerkers is of het binnenhalen van nieuwe klanten. Natuurlijk doen we alles in nauw overleg met jou. Het gaat tenslotte om jouw bedrijf, jouw uitstraling en jouw DNA. Jij bent de trein, wij zijn slechts de vervoerder. Maar dan zonder vertraging.

Regie

Mto

Nu het plan staat, kunnen we aan de slag. De richting hebben we bepaald, het plan van aanpak is af en we hebben een doel. Alles in samenwerking met jou. Wij gaan nu voor je aan de slag en beginnen met bouwen aan jouw merk. Of het nou een werken bij website is, een social format of content items. Wij regelen en organiseren en jij houdt je handen vrij. Als de basis er staat, dan werken we vanaf daar verder. We starten bij het begin en slaan geen detail over. Je kan gerust verder met je eigen werk.

Communicatie

Mto

Communicatie is alles wat draait om het overdragen van informatie. We hebben daarbij altijd te maken met een zender, een ontvanger en een boodschap. Hoe je jouw boodschap bij jouw ideale doelgroep krijgt, dat is communicatie. Natuurlijk heb je verschillende vormen van communicatie, afhankelijk van het doel en je doelgroep.

Interne communcicatie

Mto

Hoe zorg je dat al jouw mensen op de hoogte zijn van nieuw beleid? Hoe vergroot je hun betrokkenheid bij het merk en de organisatie? Met interne communicatie! Onder interne communicatie vallen alle vormen van communicatie binnen de eigen organisatie. Denk aan een interne nieuwsbrief, het intranet, de memo’s en de briefjes die in de kantine hangen. Interne communicatie kan van management naar werknemers gaan (top-down), tussen verschillende teams (horizontaal), binnen teams (lateraal) en vanuit medewerkers naar het management (bottom-up).

Arbeidsmarktcommunicatie

Mto

Arbeidsmarktcommunicatie is een specifiek deel van zowel interne als extern communicatie, gericht op bestaande en nieuwe medewerkers. In de praktijk wordt hier vaak alles mee bedoeld wat je doet om nieuwe collega’s te werven. Arbeidsmarktcommunicatie is bedoeld om nieuwe mensen aan te trekken, maar ook om je werkgeversmerk positief te beïnvloeden. Met sterke arbeidsmarktcommunicatie en bijvoorbeeld een werken-bij website, zorgen wij ervoor dat jij vacatures sneller invult.

Copywriting

Mto

Het is de toon die de muziek maakt en dat geldt dus ook voor alle communicatie die jij naar buiten brengt. Copywriting of tekstschrijven is een vak apart en een vak dat wij verstaan. Door de juiste woorden te gebruiken, krijg jij een tekst die doet wat hij moet doen. De conversie vergroten, aanvragen uitlokken, interesse wekken of informeren? Wij weten precies hoe we dat voor elkaar krijgen.

Design

Mto

Een goed ontwerp is meer dan mooie plaatjes. De designs die we voor jou gaan maken, sluiten aan bij het concept. Er is nagedacht over beeldgebruik, kleuren en uitstraling. Speciaal voor jou sturen we onze fotograaf op pad om foto’s te schieten die perfect in het campagneplan passen. We ontwikkelen graphics, afbeeldingen, illustraties en webpagina’s die aansluiten bij jouw identiteit. Zie het als een volledige make over of een kleine touch-up, net wat jij nodig hebt.

Living the brand

living_1
living_2
living_3

Uitbouw en regie

We zijn lekker bezig. Je positie staat, je contentstrategie is helder, nu komt het erop aan om alles uit te voeren en vol te houden. Want één keer een campagne de wereld in slingeren, is niet zo moeilijk, een consistent beeld houden wel. Eén keer aandacht krijgen doet de truc niet, het gaat erom om de aandacht vast te houden en in beeld te blijven bij je doelgroep. Met nieuwsberichten, social posts, blogs, alles wat we hebben afgesproken op de contentkalender. Dat kost veel tijd en moeite, daarom doen wij het voor je. Zodat jij je gewoon bezig kunt houden met je eigen werk.

Visuele communicatie

Mto

Ze zeggen niet voor niets: een beeld zegt meer dan 1000 woorden. En dat is precies waar het bij visuele communicatie om draait. Afbeeldingen, illustraties, animaties, video’s, foto’s, infographics; wij zorgen dat jouw boodschap van het beeldscherm of van de abri afspat.

Engagement

Mto

Engagement of betrokkenheid is essentieel voor elk merk. Als een klant zich betrokken voelt bij jouw merk zorgt dat ervoor dat hij of zij klant blijft, opnieuw klant wordt en zelfs optreedt als ambassadeur voor jouw merk. Voor medewerkers is betrokkenheid natuurlijk helemaal cruciaal; het zorgt ervoor dat ze niet gaan rondshoppen en vertrekken naar de concurrent. Gelukkig is engagement te sturen met een goede engagementstrategie. Hiervoor moet je weten wat jouw klanten of medewerkers beweegt, waar zij op ‘aan gaan’ en wat ze boeit. Vervolgens kun je daar je uitingen op richten. Uiteraard helpen wij je graag bij een offline of online engagementstrategie.

Vindbaarheid

Mto

Leuk, toffe websites maken, maar ze moeten natuurlijk ook bezocht worden. Daarom werken wij keihard aan jouw online vindbaarheid. Met seo-teksten, landingsgpagina’s, seo-blogs, advertenties en campagnes. Als een waar kleinduimpje strooien wij overal kruimeltjes om jouw doelgroep op het juiste spoor naar jouw uiting te zetten.

Analyse

Mto

Meten is weten of om met Peter Gilles te spreken: vertrouwen is goed, controle is beter. Daarom zijn analyses essentieel. Analyses van de resultaten van je Google ad campagnes, van je websiteverkeer, maar ook analyses van jouw positie in de markt ten opzichte van concurrenten.

Online marketing

Mto

Online marketing is een breed instrument dat je kunt inzetten om meer bezoekers te trekken, de conversie te verhogen, sollicitanten of nieuwe medewerkers te werven of je positie als expert in de markt te bestendigen. Om maar eens wat te noemen. Onder online marketing valt alles wat je aan marketingactiviteiten doet via het internet. Dan hebben we het over zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), social media marketing (smm), maar ook e-mail marketing en affiliate marketing. Goede online marketing is altijd gebaseerd op een online marketingstrategie.

E-commerce

Mto

E-commerce is plat gezegd niet meer dan digitale handel; online verkoop. Je verkoopt producten of diensten via een webshop of website. Om je daarmee te helpen, kunnen we allerlei middelen inzetten. Van seo-technieken, advertenties en banners tot complete campagnes om bezoekers te trekken én te laten kopen.

Gebruikte begrippen

Brainstorm

Creativiteit bereik je samen, juist door ‘zomaar’ de wildste ideeën te roepen. Een goede brainstorm is de basis van bijna elke creatief succes. Met ons team van specialisten gaan we zitten om samen op de beste ideeën te komen. En de slechtste ideeën ook, maar die zijn dan juist weer vaak de basis voor nieuwe goeie ideeën. Zo komen we uiteindelijk tot een creatief concept dat we aan jou gaan presenteren.

Browser compatible
Niet iedereen gebruikt hetzelfde device of dezelfde webbrowser. Daarom testen wij jouw nieuwe website
op alle mogelijke manieren. Op desktop, mobiel en tablet, in Safari, Google Chrome en Firefox, op Apple
en Samsung. Ja, zelf op een Blackberry, want ook daarvan schijnen er nog steeds een paar in omloop te
zijn.
Call-to-actions

De call to action, of zoals wij marketeers graag zeggen: CTA, is een belangrijk onderdeel van je website. Dit is namelijk dé oproep om je bezoeker te laten doen wat jij wil dat hij doet. Dus: bel nu, maak een afspraak, download de whitepaper, neem contact op… Deze aansporing, oftewel CTA, is onmisbaar in je site. Dus natuurlijk checken wij altijd of er genoeg CTA’s in je website verwerkt zitten én of de knoppen werken. Check het vandaag nog!

Candidate journey

Een nieuwe baan accepteren is tegenwoordig een hele reis. We zeggen expres ‘accepteren’, want ‘zoeken’ is anno nu niet meer van toepassing. De banen liggen voor het oprapen en als kandidaat heb je het voor het uitzoeken. Lastig voor jou als werkgever, want hoe zorg je nou dat die kandidaat toch bij jou terecht komt? Nou, door de kandidaat-reis goed in kaart te brengen en daarop te sturen dus. Op welke media zitten jouw ideale werknemers, wat lezen en kijken ze, waar zoeken ze naar en wat triggert hen? Door ze heel precies te ‘targeten’, zorgen wij ervoor dat jouw organisatie, jouw boodschap en je vacature bij hen in beeld komt. Op elk kruispunt in de kandidaatreis staan wij met een digitaal verkeersbord of een stoplicht. Bij elke afslag wijzen wij in een virtueel oranje hesje de weg. Alles met als eindbestemming: een nieuwe baan bij jouw organisatie. 

Contentkalender

Iedereen kan enthousiast beginnen met vloggen op social media, posten op LinkedIn en blogs plaatsen op de website. De crux zit hem in het volhouden daarvan. En het geheim daarvan zit in, eigenlijk heel voorspelbaar, een contentkalender. We gaan precies vastleggen wanneer we wat voor je gaan doen. Een blog deze week, een vacature pushen volgende week en volgende maand een artikel over ‘een dag in het leven van jouw nieuwe talent’. Zo blijf je in beeld bij je doelgroep en bouw je week na week, maand na maand verder aan jouw employer brand.

Creatieve rationale

Een creatieve rationale, ook wel brand story of corporate story, vertelt kort en pakkend wie jij als organisatie bent. Het stukje tekst geefteen samenvatting van jouw kern, je karakter, je normen en waarden. De creatieve rationale laat zien om wat voor soort organisatie het gaat en wat jij belangrijk vindt. Vaak worden hiervoor technieken van storytelling gebruikt om een emotie op te roepen en binding te creëren met de lezer.

Locatieonderzoek

Als je samenwerkt met Factstory, is het net als vaste verkering nemen. We swipen niet zomaar wat naar links en rechts, we gaan echt op date én duiken in je inner circle. Dat betekent dat we bij jou op locatie komen om interviews af te nemen en iedereen te spreken over jouw goede en slechte eigenschappen. We praten met je medewerkers en andere stakeholder en steken onze neus overal in, zodat we precies ontdekken wie jij bent. In een verkering zou dat stalken heten, bij ons heet het marktonderzoek.

Campagne

De beste uitingen staan niet op zichzelf, maar vormen onderdeel van een campagne. Een losse abri of een losse advertentie heeft niet zoveel zin, het effect wordt pas goed als je uitingen op elkaar laat aansluiten en zorgt voor synergie. Dus maken wij voor jou een complete campagne met Google ads, banners en landingspagina’s, net wat nodig is om jouw doelstellingen te bereiken.

Concurrentieonderzoek

Het zou wel makkelijk zijn, maar jij bent niet alleen op de wereld. Je hebt ook te maken met concurrenten Die jouw handel of jouw klanten proberen af te pakken. Daarom is het belangrijk te weten wat jouw positie is ten opzichte van de concurrenten. Wat doen zij beter, wat doe jij beter, hoeveel klanten hebben zij en hoeveel kun jij er daar van afsnoepen? Al dat soort zaken brengen we in kaart met een concurrentie-analyse. En nee, daar merkt jouw concurrent niks van.

Content verzamelen/creëren/organiseren

Je content is heel simpel gezegd alles wat je online gooit. Dus de inhoud van je website en je socials.

Om die te bepalen, gaan we eerst alle relevante informatie bij elkaar zoeken die we nodig hebben voor jouw website. We gaan speuren op jouw eigen website en socials, we praten met je collega’s, eventueel bevragen we klanten of leveranciers; alles wat er nodig is om boven tafel te halen wie jouw organisatie als merk is en hoe we dat online zo goed mogelijk kunnen presenteren. Natuurlijk spieken we ook even bij je concurrenten, want het is goed om te weten wat zij doen, zodat wij precies wat anders kunnen doen. Alle content ideeën leggen we vast in een contentkalender.

Employer brand / EVP

Wat maakt jouw organisatie nou zo uniek? Wij gaan in gesprek met jouw mensen om te achterhalen wat de organisatie bijzonder maakt en waarom mensen bij jou willen werken. Want precies dát gaan we over de bühne brengen. Kijk, iedereen kan zeggen dat de arbeidsvoorwaarden uitstekend zijn en dat er een ‘marktcomfort salaris’ is. Dat zegt natuurlijk precies helemaal niks. Die pingpongcompetitie of die friet en bitterballen elke vrijdagmiddag, de persoonlijke loopbaancoach of de kinderdagopvang op kantoor, dát zijn de zaken die jouw organisatie kleur geven. En dus de zaken waarom werknemers voor jou kiezen. Samen vormen ze het karakter van jouw organisatie oftewel jouw employer brand of employer value proposition.

Marktonderzoek
Bij alles wat je doet, moet je weten voor wie je het doet. Dus wie is je markt en wat verwacht de markt
van jou? Als een echte Disney-prins gaan wij tijdens het marktonderzoek op zoek naar onze Assepoester.
We gaan rond rijden, rondkijken en bellen overal aan om te onderzoeken wie jouw markt ‘bewoont’ en
wat de wensen zijn van jouw droomdoelgroep. Als het moet, nemen we zelfs een glazen muiltje mee.
Middelen/ PESO-model

Bij de ontwikkeling van alle middelen die we gaan inzetten om jouw merk op de kaart te zetten, kijken we naar alle soorten media. Daarbij gaan we uit van het zogenaamde PESO-model. PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned. Dit zijn alle soorten communicatie die er rondom jouw organisatie kunnen zijn. Sommige heb je zelf in de hand, omdat je ervoor betaald hebt of omdat je ze zelf naar buiten brengt, bij andere ligt jouw lot in de handen van de buitenwereld. Want ook dat wat andere mensen over jou zeggen op social media of op recensiesites, draagt bij aan jouw imago en merkbeeld. Wij doen er daarom alles aan om alle soorten media te beïnvloeden en in jouw voordeel te laten werken.

Seo advies teksten

Als we dan zo ons best doen op jouw nieuwe website, willen we natuurlijk ook dat hij supergoed gevonden wordt. We doen zoekwoordenonderzoek, zodat we precies weten hoe vaak welke zoektermen gebruikt worden. Vervolgens bepalen we welke zoekwoorden we gaan gebruiken om jou te laten scoren. Want de hooiberg mag wel groot zijn, wij kunnen die speld echt wel vinden. Als we precies duidelijk hebben welke woorden we willen gebruiken, zetten we onze tekstschrijver aan het werk. Deze schrijft teksten die grammaticaal kloppen, maar die vooral doen wat ze moeten doen. Teksten die jouw bezoekers aanzetten om jouw product te kopen, contact op te nemen of direct te solliciteren.

Overleg projectteam

Bij Factstory hebben we alle verschillende specialismen in huis. En daar maken we in ons overleg optimaal gebruik van. Met elkaar gaan we brainstormen en gooien we alles wat we hebben op tafel, om tot de beste ideeën te komen voor jouw organisatie. Onze contentspecialist verzint welke items we kunnen plaatsen om jouw doelgroep te bereiken, onze artdirector borrelt van de ideeën voor opvallende graphics en onze contentdesigner zit al te experimenteren met knoppen in haar opmaaksysteem. Onze strategische adviseur houdt het hele clubje in bedwang en zorgt ervoor dat alle creatieve ideeën in een duidelijk plan worden gegoten.

Usability

Usability, gek woord eigenlijk als je het hardop zegt he? We kunnen ook gewoon gebruiksgemak zeggen, want dat is waar het om gaat. We gaan jouw nieuwe website tot in den treuren testen op gebruiksgemak. Kun je makkelijk vinden wat je zoekt, kun je makkelijk terug naar de vorige pagina, hoef je niet te wachten tot dat afbeeldingen of filmpjes geladen zijn, kun je het contactformulier vinden als je daar behoefte aan hebt? Wij gaan het allemaal uitgebreid proberen, voordat we live gaan. Misschien zelfs een keer op zaterdagavond, na een paar borrels. Want als we het dan kunnen vinden, weten we écht zeker dat het gebruiksgemak goed is.