• Creating Living Brands

  • Heb je een vraag?
    Bel 055 - 207 0 307

Google voegt affiniteitsdoelgroepen en seizoenstargeting toe aan Search

Google voegt affiniteitsdoelgroepen en seizoenstargeting toe aan Search 800 300 Factstory - Hét crossover marketing- en communicatiebureau van Apeldoorn

BLOG – Google Search update

Google voegt affiniteitsdoelgroepen en seizoenstargeting toe aan Search

Nieuwe update van Google helpt om de doelgroep nog beter te bereiken

Google gaat in de komende weken twee nieuwe opties toevoegen in Google Search: affiniteitsdoelgroepen en ”seizoensgebonden gebeurtenissegmenten voor in-market doelgroepen”. Ofwel: twee nieuwe opties om jouw doelgroepen nog beter te bereiken. En mogen we daar blij van worden? Jazeker.

Wat kunnen we met affiniteitsdoelgroepen in Search?

Sinds 2017 kunnen adverteerders in-market doelgroepen toevoegen aan Search. Met de nieuwe update kunnen eindelijk affiniteitsdoelgroepen worden toegevoegd aan Google Search campagnes. Google rolt de update uit om de advertentiebeleving nog verder te verbeteren (zie hier hun eigen aankondiging).

Niet bekend met affiniteitsdoelgroepen? Deze groepen worden door Google gemaakt rondom de interesses die voortkomen uit online gedrag. Lees jij veel blogs over kampeeravonturen? Dan labelt Google jou ”natuurliefhebber” (en dat is dan een affiniteit). Zoek jij vervolgens ook op concrete kampeeruitrusting? Dan ziet Google jou als in-market voor ”kampeer- en wandeluitrusting”. Adverteerders kunnen met deze informatie gerichte campagnes maken om jou – hun ideale doelgroep – te bereiken. Zo hebben zij meer resultaat uit hun campagnes en vind jij direct wat je zoekt. Ideaal toch?

Seizoensshoppers beter bereiken op Search en YouTube

Het is elke feestdag weer een uitdaging voor marketeers: de beste manier uitvogelen om de seizoensshopper te bereiken. Met eenmalige pieken zoals Black Friday is het lastig om het type ”piekshopper” in de juiste periode de juiste advertentie te laten zien. Door de seizoenssegmenten krijgen adverteerders weer extra mogelijkheden ter beschikking. Zo kunnen ze de doelgroep steeds beter op het juiste moment benaderen.

In-market doelgroepen zijn er om consumenten te bereiken die actief zoeken naar producten en diensten (zoals een kampeeruitrusting). Met de nieuwe update kunnen adverteerders nog een stap specifieker gaan en een extra laag over hun doelgroeptargeting leggen.

Voorbeeld Affiniteitsdoelgroepen

Afbeelding: De huidige opties in Display voor affiniteitsdoelgroepen.

Gaat dit echt een verschil maken?

Flauw antwoord misschien, maar dat zal de data gaan uitwijzen!

Zoals altijd met nieuwe mogelijkheden is het een kwestie van testen. Maar in theorie zijn het veelbelovende mogelijkheden. Vooral de in-market seizoenssegmenten spelen in op een terugkerende uitdaging voor adverteerders. Zo kun je met de nieuwe optie jouw speciale kerstvideo nóg effectiever gaan inzetten. En irriteer je er wat minder mensen mee die zich niet aangesproken voelen.

Deze update is dus een stap in de goede richting om nog meer te kunnen halen uit je campagnes. Kortom: in de komende weken hebben adverteerders er weer twee mooie nieuwe opties bij.

Frank van Wijhe, Online Marketeer

Frank van Wijhe neemt je mee op de juiste route

055-207 0 307

|

LinkedIn

Frank van Wijhe, Online Marketeer

Frank van Wijhe neemt je mee op de juiste route

055-207 0 307

|

LinkedIn