Case Energiehaven| Positionering

Energiehaven:
Voor een duurzame en toekomst-
bestendige energielevering in Apeldoorn

We leven in een wereld waarin hernieuwbare energie decentraal wordt opgewekt. Dit maakt netverzwaringen noodzakelijk, met stijgende kosten tot gevolg. Daar heeft onze klant Energiehaven iets op bedacht. Ze ontwikkelden de Smart Micro Grid, die op bedrijventerreinen zorgt voor een betaalbare, duurzame en toekomstbestendige energielevering. Bedrijventerrein Apeldoorn Noord beet het spits af met de ingebruikname ervan.

Uitdaging

Energiehaven, een samenwerkingsverband tussen HVEVNO NCWOban Apeldoorn en de Gemeente Apeldoorn, zocht een partner die ze tweeledig kon helpen. Bij de branding van het merk Energiehaven en de marketing rondom het in de markt zetten van de Smart Micro Grid. Het doel? Bedrijven in Apeldoorn enthousiasmeren zich bij het initiatief aan te sluiten om uiteindelijk volledig zelfvoorzienend -en dus energieneutraal- te zijn. De ambitie van Energiehaven is om dit op termijn over alle Nederlandse bedrijventerreinen uit te rollen. In Factstory vonden ze de partner die ze zochten.

Onze aanpak

Maar hoe zorg je ervoor dat MKB+ bedrijven zich aansluiten bij iets dat nog niet bestaat? Om succes te boeken, is het belangrijk dat de doelgroep kennis maakt met wie Energiehaven is en wat voor uniek product zij bieden.

We startten daarom met een grondig (markt)onderzoek, waarbij we in kaart brachten in hoeverre de doelgroep al bekend is met hernieuwbare energie en de mogelijkheden ervan, maar ook waar hun specifieke behoeften liggen en hoe we hier het beste op in kunnen spelen. Deze informatie goten we in samenspraak met Energiehaven in een marketingstrategie, welke de richting voor alle marketingcommunicatieactiviteiten bepaalt.

Resultaat

Om potentieel geïnteresseerde bedrijven écht te kunnen bereiken, hadden we hun volle aandacht nodig. Door onze doelgroep even uit de dagelijkse operatie te halen en uit te nodigen voor informatieavonden, kregen we de kans om niet alleen de propositie onder de aandacht te brengen, maar ook direct in gesprek te gaan. Wat drijft deze ondernemers? En welke drempels ervaren zij, die ervoor zorgen dat ze niet van dit initiatief gebruik willen maken? Het was een erg waardevolle fase binnen dit traject, waaruit we de nodige input kunnen halen voor onder andere een  website.

Vervolgtraject

Inmiddels zijn de eerste successen geboekt. Zo is het Apeldoornse beveiligingsbedrijf Vigilat als eerste volledig over op lokale energievoorziening en bevinden drie andere partijen zich met Energiehaven in de afrondende fase.

Onze ambitie is om het merk Energiehaven in het komende jaar verder te laden. Dit doen we aan de hand van zowel on- als offline marketingcommunicatiemiddelen zoals SEA, display bannering, content marketing, social media en blogs.

Logo Energiehaven

Enthousiast over onze aanpak?

Ben jij ook op zoek naar een marketingcommunicatiebureau die jouw product of dienst optimaal in de markt zet? 

Pim-CTA

Pim Mulder vertelt je er graag meer over.
055 – 207 0 307