Een werkgeversmerk
dat leeft voor Countus
Case | Arbeidsmarktcommunicatiestrategie voor Countus
Accountancy, ondernemerschap en laagdrempeligheid: dat is wat er leeft bij Countus. Een grote accountancypartij met meerdere vestigingen in Nederland met een oorsprong in agro. Enkel en alleen werken voor boeren doen ze allang niet meer, maar de poten-in-de-klei cultuur heerst nog altijd. Het heerst niet alleen, maar spreekt ook aan bij de werknemers die er werken. En precies dat hebben we doorgevoerd in de gehele arbeidsmarktcommunicatiestrategie van Countus.
De arbeidsmarktcommunicatiestrategie, die heeft geleid tot onze rol bij Countus als volwaardig sparringpartner. Zo veel hebben we intussen voor hen mogen doen. Maar laten we bij het begin beginnen.
Nuchter en met beide benen op de grond
Tijdens de strategiesessies, wat standaard onderdeel is van onze werkwijze, werd het al snel duidelijk: Countus is een enorm nuchtere, misschien wel dé nuchterste, accountancypartij in Nederland. Ze kennen vrijwel geen hiërarchie, de strak-in-pak-cultuur heerst hier niet en lijntjes zijn ook snel gelegd. Een cultuur die vele collega’s enorm waarderen. Een cultuur die in je voordeel kan werken bij je zoektocht naar nieuw personeel. Maar dan moet je dit wel gaan uitdragen. En daar schoten wij te hulp.
We maakten video’s. Schoten beelden. Namen interviews af. Creëerden content vanuit verschillende invalshoeken. Publiceerden medewerkersverhalen. Schreven mooie locatieverhalen. En in alle uitingen kwam het terug: de nuchtere partij met die fijne werksfeer.
Groei begint met jouw initiatief
Maar er was meer. Unaniem waren de deelnemers van de projectgroep het erover eens. Die laagdrempelige cultuur, waar de stap naar de teamleider niet meer is dan een stap over de denkbeeldige drempel, gaf heel veel vrijheid en mogelijkheden voor collega’s. Vrijheid om je te ontwikkelen en je eigen carrière vorm te geven. Er was één voorwaarde: je moest zelf de stap zetten. Daar was de merkbelofte ‘Groei begint met jouw initiatief’ geboren. Dit vormde dé kapstok waar we alles rondom employer branding aan ophingen. Het is dan ook niet voor niets dé kopzin die je vindt als je de werken-bij website van Countus opent.
De Countus roadshow
Van het een kwam het ander. De identiteit van het werkgeversmerk van Countus was bepaald, gelanceerd op de website en intern wijd verspreid. Maar met zo veel vestigingen in Nederland, werd het tijd om deze onder de aandacht te brengen. Zo startten we met de roadshow. Een omvangrijk project met veel voeten in de aarde. Met iedere locatie planden we een intake om het unieke locatieverhaal op te kunnen tekenen. Deze schreven we, en vertaalden we vervolgens door naar beeld. 27 unieke locatieverhalen en vooral enorme trots bij de medewerkers van die locaties waren het gevolg.
Van opdracht naar volwaardig sparringpartner
Van opdracht naar volwaardig sparringpartner
We kunnen een boekwerk schrijven over wat we inmiddels allemaal voor Countus hebben gedaan. We zijn dan ook uitgegroeid van partij die heeft helpen nadenken over de merkbelofte van het employer brand van Countus, naar volwaardige sparringpartner die Countus breed helpt bij alle ins en outs van employer branding. En daar zijn we trots op. We kunnen op elkaar rekenen en er zijn nog volop mogelijkheden in het verschiet. Op naar optimalisering en nog veel mooie dingen samen mogen doen!
Wil je ook stappen zetten in strategie en communicatie?
Wij nemen je mee op de juiste route
Talita Olthuis vertelt je er graag meer over.