Werken bij website, case Alvant

interne communicatie

Werken bij website maken? Check onze tips en voorbeelden!

Denk je aan een werken bij site, dan denk je aan vacatures. In de overspannen arbeidsmarkt waar we mee te maken hebben vandaag de dag is een standaard vacaturepagina als wervingskanaal op jouw reguliere website niet meer genoeg. Op zo’n pagina is veel te weinig ruimte om werkzoekenden gericht aan te spreken en de beste kandidaten aan te trekken. Veel organisaties kiezen daarom voor een wervingssite die centraal staat in hun arbeidsmarktcommunicatie; een werken bij website dus.

Houden de volgende vragen je bezig? Heeft mijn organisatie eigenlijk een werken bij website nodig? En hoe maak ik dan een goede werken bij site? Hoe vind ik eigenlijk goed personeel? Hier geven wij je graag antwoord op. That’s our business. Hieronder vind je 7 tips waar je rekening mee moet houden bij het maken van een werken bij site.

1. Dezelfde organisatie, andere doelgroep

Op een goede werken bij website presenteer je jouw organisatie vanuit dezelfde kernwaarden als op de corporate website, alleen dan aansprekend voor kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld met interviews, blogs, vlogs, achtergrondinformatie en natuurlijk goed beeldmateriaal. Hoe je jouw kandidaten aanspreekt, dat hangt af van wie de kandidaten zijn. Je spreekt anders tegen een schoolverlater die bij een startup wil werken dan tegen een young professional die een volgende carrière-stap wil maken.

2. Verras je doelgroep

Belangrijk is dat je je onderscheidt van jouw concurrenten, iedereen zit immers met hetzelfde probleem; te weinig geschikte sollicitanten. Dus hoe val je op tussen het vacature-geweld? Door je kandidaten te verrassen en verleiden. Zo hebben wij bijvoorbeeld voor Thinkwise een online campagne bedacht die én past bij de organisatie maar ook hebben we deze slim doorgetrokken naar verschillende offline middelen. Wie ook verrast is winkelketen WE. Zij gebruiken gifjes met blije medewerkers om nieuwe medewerkers aan te trekken. Een beetje over de top, maar wel leuk!

3. Data-onderzoek

Onderzoek welke termen je doelgroep gebruikt. Gebruiken de kandidaten die jij zoekt meer woorden zoals copywriter, of toch eerder tekstschrijver, marketing-assistent of content creator? Met data-onderzoek verkrijg je onmisbare informatie: waar komen de mensen die jouw pagina hebben gevonden vandaan en hoe kan je dit naar jouw voordeel gebruiken? Deze informatie kun je gebruiken om ervoor te zorgen dat de vacatures de nieuwe talenten die je zoekt meer aanspreken.

Gouden tip: zet ze ook in voor de SEO en SEA om ervoor te zorgen dat je vacature bij de juiste zoektermen verschijnt. Wanneer je alle benodigde data verzameld hebt, kun je gaan kijken naar de volgende stap van je pagina: het design.

4. Design van je werken bij site

Bij het ontwikkelen van een effectieve werken bij site gaan we grondig te werk, zie ook onze werkwijze, en is de strategie minstens zo belangrijk als bij iedere andere website. Het design moet jouw organisatie weergeven in beeld. Werkzoekenden willen in één oogopslag zien waar ze kunnen solliciteren. Het is daarom een goed idee originele foto’s of video’s te gebruiken voor je pagina.

Een klant waar we dit optimaal gedaan hebben is Alvant. Zij leveren IT-toppers bij grote opdrachtgevers als de NS. Kernwaarden die ze naleven zijn passie, lef en altijd de beste willen zijn. Zoek je een standaard baan, dan zie je snel dat je bij Alvant niet aan het juiste adres bent. Wil je impact maken; kom dan werken bij Alvant.

Ook zie je meteen wie de recruiter is, wie het team is en waar je straks komt te werken. Dit maakt het menselijk en toegankelijk. Het is vanaf het begin al duidelijk waar hij of zij aan toe is. Je komt in een team waar lef en passie centraal staan. Hiermee werk je aan een sterk employer brand of werkgeversmerk.

Een goede werken bij site vertelt het verhaal dus met betekenisvol beeld. De Belastingdienst doet dat geweldig goed. Ook de Politie laat zien hoe gaaf het is bij hen te werken.

5. Koppeling aan jouw recruitmentsysteem

Een goede website kan snel opgebouwd en aangepast worden. Bepaalde functionaliteiten zijn onmisbaar zoals een suggestieve zoekfunctionaliteit, de mogelijkheid om vacatures op te slaan, een API-koppeling met je ATS en natuurlijk trackingcodes om de prestatie van je website te meten.
Een ATS of Applicant Tracking System is een softwareapplicatie waarmee je de kandidatenstroom kan beheren.

Je kunt een databank met kandidaten aanleggen. Daardoor heb je zicht op wie je uitgenodigd of afgewezen hebt en je kan er talentpools mee opbouwen. Je maakt het wervingsproces dus efficiënter voor jezelf en voor je kandidaten. Het is het prettig als het ATS meteen gekoppeld is aan het CMS van je wervingssite, zodat gegevens van kandidaten automatisch opgeslagen worden.

6. Optimale vindbaarheid

Verder moet je website natuurlijk optimaal vindbaar zijn! Potentiële medewerkers moeten op jouw pagina terecht komen zonder al te veel geklik. Het is belangrijk hierbij nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden, zoals Google for Jobs. Dit is een manier om als werkgever vacatures te publiceren en op deze manier in contact te komen met werkzoekenden. Wanneer dit allemaal is uitgedacht ga je pas verder naar de content. Door Google for Jobs is het niet alleen belangrijk dat je SEO op orde is, maar ook dat Google door structured data weet wat je vacatures zijn.

7. Inhoud

Dan de inhoud, hierin kan je de tone of voice goed laten doorschemeren. Welke doelgroep heb je en hoe pas je de pagina daarop aan? Wanneer de tekst gericht geschreven is zullen er natuurlijk meer passende kandidaten reageren. Dat scheelt flink tijd in het recruitmentproces. Zorg uiteraard dat alle inhoud voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming AVG (nieuwe privacywet). Spreekt voor zich toch!

Nog een gouden tip: zorg dat vacatures makkelijk te delen zijn via sociale media. Zo kun je niet alleen kandidaten aantrekken die al op zoek zijn naar een baan, maar ook nieuwe talenten die niet zoekende zijn verleiden met jouw employer brand.

Waarom zou je ons jouw werken bij site laten bouwen?

We zeiden het al eerder: it’s our business! Een professionele recruitmentsite bouwen is een van onze specialismen. We zijn ervaren professionals die frisse energie brengen – we zijn creatief en vernieuwend – we stellen de goede vragen – no-nonsense, informeel en flexibel.

Een groot aantal klanten is al verblijd met een werken bij omgeving die de beste digitale sollicitatie-ervaring biedt.

Overtuigd? Start dan vandaag nog met jouw werken bij website.

Chantal Ophuis

Neem contact met Chantal ophuis:
055 – 207 0 307