Werken bij website, case Alvant

De dag van…. Laura

Een dag als Communicatieadviseur bij Factstory

Wanneer noem je jezelf niet meer ‘nieuw’ als je ergens nog niet zo lang werkt? In april begon ik mijn baan bij Factstory, met vijf maanden achter de rug mag dat label er volgens mij wel af. Toch kennen jullie mij nog niet, en daarom stel ik mijzelf aan jullie voor aan de hand van een gemiddelde werkdag.

7.00 uur – Eerst… thee

Koffie is nooit mijn ding geweest. Met melk, suiker, vanille, caramel of ijs… ik ben er niet dol op. Thee is het een ander verhaal. Als ik beneden kom gaat daarom eerst de waterkoker aan. De eerste van vele vandaag.

Ontbijtjes maken (ook voor de kat), samen eten met dochter en echtgenoot, tas pakken en op de bakfiets: langs de kinderopvang door naar kantoor!

8.00 uur – Nooit (meer) te laat

Mijn allereerste werkdag kwam ik twee minuten te laat en daar zijn al veel grapjes over gemaakt. Ik zeg niet dat dit de reden is, maar sindsdien ben ik meestal als eerste op kantoor. De dag begint bij ons thuis vroeg, dus waarom niet ook lekker op tijd naar kantoor om rustig te starten?

Terwijl mijn collega’s binnendruppelen lees ik mijn e-mail en bekijk ik mijn agenda en taken voor de dag. Met een kop thee er bij uiteraard.

8.45 uur – Daily en door

Op maandag starten we met een weekly om de week door te nemen. De andere dagen starten we met een daily. Een overleg moment van soms twee minuten, soms een kwartier lang. Hierin bespreken we kort de belangrijkste dingen van de dag en of we hulp nodig hebben van collega’s.

9.00 tot 12.30 uur – Focus

Klantcontact is een belangrijk onderdeel van mijn werk. Om te horen wat er speelt bij een organisatie en hoe wij als ‘afdeling communicatie’ daar wat mee kunnen doen. Een succes delen in de organisatie, kan een mooie kans zijn om eigen medewerkers trots te maken op hun bedrijf. En zo de beste ambassadeurs. Of je hoort over een ontwikkeling in de branche, dat is een mogelijke online marketing campagne om meer leads te genereren! Maar ook andersom, om hen op de hoogte te stellen van wat Factstory voor hen gedaan heeft in tussentijd.

Maar helaas… Vandaag heb ik geen fysieke afspraken op de agenda, wat dat betreft is het geen spannend moment voor een ‘dag in het leven van’. Geen intake bij een nieuwe klant, geen campagnevoorstel en zelfs geen brainstorm, helaas voor jou als lezer 😉

Omdat het zomer is, is het wat rustiger op kantoor. Daarom gaan mijn eerste uren naar werkzaamheden voor Factstory in plaats van een klant. Vanuit het motto ‘practise what you preach’ is er nu tijd om meer aandacht te besteden aan onze eigen social media strategie. (Volg je ons al op LinkedIn?)

12.30 uur – Lunchpauze          

Toch naar de kantine? Nee, ik houd het op mijn lunchpakketje. Een gekookt ei, komkommer, soep en een broodje kaas. Niemand slaat ooit een lunchpauze over bij Factstory, we zitten gezellig met z’n allen rond de grote tafel.

13.00 tot 17.00 uur – Focus

‘Maak het bedrijf levend voor jezelf’, dat is het advies dat Pim mij gaf toen ik begon. Oppervlakkig inlezen doen we niet aan, daarom duik ik in het leven van een IT’er. Ik zoek vacatures, lees definities van termen die ik niet begrijp en bekijk de LinkedIn van de ‘Data Scientist’ die ik vandaag interview. De input van dit gesprek gebruik ik voor het schrijven van een tekst voor een webpagina van een nieuwe website.

Tussendoor praat ik met collega Talita over haar communicatiestrategie voor een arbeidsmarktbijeenkomst voor IT’ers. Hoe spreek je deze doelgroep het meest aan en welk programma zouden zij graag zien?

Volgende week staat er ook een startmeeting op het programma, die bereid ik alvast goed voor. We zitten dan met verschillende disciplines vanuit Factstory bij elkaar om de gepresenteerde plannen handen en voeten te geven.

17.00 uur – Geen domibo

En hoe teleurstellend, geen donderdagmiddag borrel vandaag. Door vakantie en afspraken buiten de deur blijven alleen Kim en ik over. We besluiten het volgende week goed te maken.

Nu weer op de fiets naar huis en dan… weekend!