header_blog_videomarketing

Online marketing

Het belang van online marketing voor een goede marktpositie

Elk bedrijf streeft naar een goede marktpositie. Want een goede marktpositie zorgt voor een goede naam, een groter marktaandeel en betrokken klanten. Maar het behalen, en vooral behouden, van een goede marktpositie is nog niet zo eenvoudig. De basis van een goede marktpositie is een sterke positionering. Door heel goed te weten wie je als bedrijf bent, wat je te bieden hebt en vooral hoe jouw afnemer daarvan profiteert, kun je je doelgroep gericht benaderen. Met producten en diensten die aansluiten bij je klant en op een manier die jou onderscheidt van je concurrenten. Een belangrijk hulpmiddel voor een goede marktpositie? Online marketing!

Strategie als basis

Online marketing is een breed instrument. Je kunt het inzetten om meer bezoekers te trekken, conversie te verhogen, sollicitanten of nieuwe medewerkers te werven en je positie als expert in de markt te bestendigen. Om maar eens wat te noemen. Wat altijd het geval is, de naam zegt het al, is dat het gaat via online kanalen zoals je website en social media. Om goede online marketing te kunnen voeren, werk je altijd op basis van een online marketingstrategie. Een strategie die ervoor zorgt dat je jouw ideale lezer bereikt. Precies op het moment dat die persoon zoekt naar jouw product of die leuke nieuwe baan.

 

Wat valt er allemaal onder online marketing?

Onder online marketing valt alles wat je via het internet doet aan marketingactiviteiten. Dan hebben we het over zoekmachine optimalisatie (SEO), zoekmachine adverteren (SEA), social media marketing (smm), maar ook e-mail marketing en affiliate marketing. Voor elk budget is er een passende middelenmix. Houd wel in gedachten dat gratis middelen meestal alleen zichtbaar zijn binnen je eigen netwerk, dus voor bezoekers van je eigen website of social media. Voor advertenties of banners is budget nodig, maar dit is vele malen lager dan de inkoop van folders, abri’s of zendtijd.

 

Wat zijn de voordelen van online marketing?

Online marketing heeft een aantal grote voordelen. Zo heb je via internet een enorm bereik, tegen relatief lage kosten. Bovendien zijn je inspanningen heel goed meetbaar. Je kunt exact zien hoeveel klicks, downloads of informatieaanvragen je werk heeft opgeleverd. Een ander groot voordeel is dat je jouw doelgroep heel specifiek kunt selecteren op basis van bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, regio en zelfs merkvoorkeuren of type consument. Je kunt je publiek ook ‘retargetten’. Hierbij kun je mensen die je website hebben bezocht, maar nog niks hebben gekocht, opnieuw benaderen met bijvoorbeeld een banner of advertentie. Alles om de herkenbaarheid te vergroten en top of mind te blijven! Nog een voordeel: je kunt naar hartenlust testen. Door twee verschillende varianten van een advertentie of nieuwsbrief te testen, weet je snel welke het beste scoort. Ook fijn; je kunt heel goed de customer journey in kaart brengen, doordat je precies kunt volgen welk traject je prospect heef afgelegd. Van de eerste zoekopdracht tot de uiteindelijke aankoop of aanvraag.

 

Daarom is online marketing zo belangrijk

Het is duidelijk: online marketing heeft grote voordelen. Maar buiten dat, ‘moet’ je ook wel bijna wat met online marketing. Nou ja, je moet natuurlijk niks, maar het zou wel heel verstandig zijn. Waarom? Omdat je doelgroep ook online is. Mensen doen tegenwoordig alles online; producten en leveranciers zoeken, informatie inwinnen, informatie aanvragen, zelfs de feitelijke aankopen worden online gedaan. Zichtbaarheid is de eerste stap op weg naar een aankoop, dus zul je online zichtbaar moeten zijn. Hoe vaker, hoe beter. Daarbij kun je met online marketing veel persoonlijker communiceren met je doelgroep. Het is snel, het is makkelijk, het is goedkoop én het is tweerichtingsverkeer. Mensen zien niet alleen een billboard of horen een commercial, ze kunnen direct reageren op jouw uitingen. Een dat maakt dat je ook weer heel snel en heel persoonlijk kunt reageren. Met als resultaat? Groter bereik, lagere kosten, meer interactie en een persoonlijkere benadering.

Meer weten over hoe online marketing kan werken voor jouw bedrijf?

Frank van der Pot

Neem dan contact op met Frank van der Pot
055 – 207 0 307