Merkverhaal

Merkverhaal

Ken je jouw why eigenlijk wel?

Value based marketing, purpose driven marketing, … zo zijn er nog wel een paar van dit soort termen te bedenken. Klinkt ingewikkeld, maar eigenlijk draait het maar om 1 ding: waarom doen we eigenlijk wat we doen? Veel bedrijven en organisaties zijn die zoektocht gestart en durven terug te gaan naar hun kern. Maar hoe zorg je ervoor dat die ‘why’ geen oppervlakkige marketingtaal wordt?

Een sterke why van je organisatie stelt je in staat een diepgaande band op te bouwen met je doelgroep. Je activeert ze niet meer alleen door te vertellen wát je doet. Het hogere doel van je bedrijf, of die ene droom… daarmee kun je je publiek aan je binden.

De why als activator

Met wát je doet, kun je niet altijd het verschil maken. Jullie aanbod verschilt bijvoorbeeld niet van die van de concurrent. Met hoe je de dingen doet, kun je je al sneller onderscheiden. En met waaróm je dat doet helemaal. Het ‘waarom’ – de drijfveer – is daarom een geweldige basis voor iedere vorm van marketing en communicatie. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat je er met alleen een mooi praatje niet komt. Als intern alleen de gedachte ‘we moeten geld verdienen’ leeft, breng dan vooral niet naar buiten dat jullie bestaan om de wereld te redden. Alleen als je het ware verhaal naar buiten brengt, gaat er iets borrelen. En ontstaat er iets moois. Iets echts. Iets wat leeft. Iets geloofwaardigs.

Aan de slag met een handig boek

Het is belangrijk om op zoektocht te gaan. Een zoektocht die moet leiden tot de why van je bedrijf of organisatie. Een handig boek ‘Vind je waarom’ kan je inspireren aan de slag te gaan met het waarom van jouw bedrijf of organisatie. Aan de hand van een laagdrempelig stappenplan helpt dit boek je de eerste stappen zetten. Uiteenlopende praktische (en veelgestelde) vragen worden beantwoord. Wat is een ‘goede’ why van je organisatie? Is ‘geld verdienen’ niet gewoon ons waarom? Moet ons waarom anders zijn dan dat van de concurrent?

De why van je organisatie in marketing en communicatie

Ik zeg het nog maar een keertje: de why is geen trucje. De waarom die je naar buiten brengt, moet echt zijn. Alleen dat zorgt voor duurzaam succes. Het mooie is: tijdens de sessies met opdrachtgevers voelen we vaak al snel dat dat hogere doel al leeft. Ook als de eerste reactie is dat er ‘gewoon geld verdiend moet worden’. Het is alleen zaak die omhoog te halen. En op zo’n manier te verwoorden dat het voor iedereen klopt.
Een sterke why biedt je bovendien de kans om dat wat je doet eraan te toetsen. Niet alleen op managementniveau, maar voor iedereen binnen de organisatie. Het creëert één van de voorwaarden om echt voldoening te halen uit dat waar iedereen zich dag in dag uit voor inzet.

Een kloppend en activerend merkverhaal

Blijf tijdens de zoektocht daarom dicht bij jezelf. Want érgens ga je stuiten op de grens tussen waardevolle marketingcommunicatie en blabla-reclame. Als jullie waarom klopt, dan is dat een geweldige basis voor een kloppend en activerend merkverhaal.
En als die ene why dan eenmaal boven water is, handel er dan ook naar. Vertel jullie verhaal. Visualiseer jullie droom. En maak klanten – of het nu particulieren of zakelijke opdrachtgevers zijn – deelgenoot van jullie why. Zo vorm je de basis voor een sterk, echt merk.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij de zoektoch naar jouw why?

Pim Mulder, Eigenaar

Neem contact op met Chantal Ophuis.
055 – 207 0 307