Referral

Bloggen

Valkuilen bij het schrijven van een blog

“Chantal, is dat blog voor onze eigen site nou al eens af”. “Waarom duurt het zo lang?” “Dat blog, dat staat al eventjes op je to-do lijst of niet?”. Zomaar wat opmerkingen van collega’s. Dit bracht me eigenlijk op het onderwerp van deze blog; namelijk: waarom is het zo moeilijk om een blog te schrijven? Voor klanten van ons kan ik het heel goed maar wanneer ik voor onszelf, voor Factstory wil schrijven blijkt het ineens lastig te zijn. Herkenbaar?

Als Apeldoorns marketingcommunicatiebureau worden wij regelmatig geconfronteerd met bestaande teksten die te lang zijn of vol taal- en spellingfouten zitten. Bovendien is de doelgroep vaak niet als vertrekpunt genomen. Daarmee schrik je eerder af, dan dat je mensen interesseert, overtuigt of laat staan, triggert verder te lezen. Dat is toch zonde? Bloggen is immers voor elke organisatie een ideale manier voor het delen van kennis en ideeën, het opbouwen van vertrouwen en een betere vindbaarheid. Hieronder een paar valkuilen bij het schrijven van een blog:

Je hebt geen duidelijk onderwerp

In veel blogs zie je dat ondernemers het lastig vinden om een onderwerp te bepalen. Zo krijg je een te algemeen blog en is de boodschap niet duidelijk. Stel eerst een heldere richting vast, wat wil je eigenlijk vertellen? Op die manier kun je makkelijker een onderwerp bedenken. Neem dit mee in je werkwijze en ontdek dat er een ideeënstroom op gang komt.

Niet te commercieel denken

Schrijf je een blog, dan gaat het vooral om het delen van je kennis, ervaring, trends en ideeën. De boodschap moet dus vooral niet (te) commercieel zijn. Natuurlijk mag je het blogthema best subtiel koppelen aan je producten of diensten, maar doe dat zeker niet te vaak en te veel. De lezer kun je beter tips geven of deel je ervaringen, want daar kan iemand van leren of geïnspireerd raken.

Regelmaat ontbreekt

Je ziet regelmatig dat ondernemers enthousiast beginnen, maar al snel gaat de regelmaat er uit. Dat is jammer, want dan pas is het effectief. Uiteraard is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Red je een wekelijks blog niet, probeer dan naar één keer per maand te gaan. Je doelgroep leest toch liever maandelijks een inhoudelijk interessant blog dan wekelijks een oppervlakkig blog?

Wees relevant

Je lezers willen binnen een paar seconden beoordelen of ze het blog relevant vinden. Ga er dus niet vanuit dat hij of zij de volledige tekst gaat lezen. Begin de eerste alinea daarom juist met de meest relevante informatie en geef in het kort aan waar je blog over gaat. Vergroot de leesbaarheid door gebruik van tussenkopjes en opsommingen. Zorg er bovendien voor dat je aantrekkelijke blogheaders en het liefst afbeeldingen in je blogs plaatst. De meeste mensen hebben meer met beeld dan met woord.

Hulp nodig?

Herken je jezelf hierin? Met het inzichtelijk maken van deze valkuilen, hoop ik je op weg te hebben geholpen met het schrijven van blogteksten. Vind je het schrijven van goede teksten toch lastig? Neem dan gerust contact met me op. Ik schrijf graag een blog gebaseerd op jouw input. Daar ben ik immers wél goed in 😉.

Deze blog is geschreven door: Chantal Ophuis, contentspecialist

Hoe pak je dit nu aan?

Pim-CTA

Chantal Ophuis neemt je mee op de juiste route.
055 – 207 0 307