Interne communicatie:
kwestie van
bewustwording
Case | Bewustwordingscampagne afvalscheiden voor Pon Facilities
Als onderdeel van familiebedrijf Pon, streeft Pon Facilities naar een CO2 neutrale organisatie. Alles wat ze doen, gebeurt met oog voor een duurzame en schone wereld. Hun belang is om de omgeving te respecteren, minimaal te belasten en klanten een zo groen mogelijke oplossing te bieden.
Uitdaging
Als onderdeel van familiebedrijf Pon, streeft Pon Facilities naar een CO2 neutrale organisatie. Alles wat ze doen, gebeurt met oog voor een duurzame en schone wereld. Hun belang is om de omgeving te respecteren, minimaal te belasten en klanten een zo groen mogelijke oplossing te bieden
Onze aanpak
Pon Facilities wil afval duurzamer inzamelen. Alle prullenbakken in de kantoren op de campus zijn door ons vervangen door een modulair afvalsysteem.
Factstory is verantwoordelijk voor het meenemen van de mensen.
Resultaat
In ons interne onderzoek kwamen we erachter dat er al heel veel goed ging. Papier hoort bij papier en plastic bij plastic, dat is overduidelijk. Moeilijker wordt het voor veel mensen wanneer het gaat over een lege zak chips (restafval) of een gebruikt theezakje (ook restafval). Ook zagen we dat de keuze om je afval te scheiden wordt gemaakt op de plek waar je daadwerkelijk kan scheiden. Dáár moet de communicatie dus overduidelijk zijn..
Uitingen
In onze uitrolstrategie definiëren we 3 fases. De voorfase, waarin we melden wat er gaat veranderen, de fase van uitrol en de postfase waarin we per locatie, afdeling of bedrijf meten hoe duurzaam we omgaan met afval scheiden. In ons concept kiezen we ervoor om ambassadeurs te creëren en de positieve boodschap te belichten. Dit doen we vanuit het motto “belonen werkt beter dan straffen”.
Afvalscheiden doe je samen
De nadruk in de campagne lag op het samen scheiden van afval, het verschil maken én het goede voorbeeld geven. Inmiddels zijn de eerste resultaten bekend en geven we een vervolg aan onze campagne.
Wij zijn partner van Pon: van introductie van de afvalbakken tot bewustwording van de collega’s binnen Pon. En straks ook het belonen van goed gedrag en daar ons voordeel mee doen in de campagne.
Wil je ook stappen zetten in strategie en communicatie?
Wij nemen je mee op de juiste route
Talita Olthuis vertelt je er graag meer over.