• Creating Living Brands

  • Heb je een vraag?
    Bel 055 - 207 0 307

”Employer branding = werken aan je imago als werkgever”

Wat is de betekenis van ”employer branding”?

Als werkgever wil je het liefst alleen maar topkandidaten aannemen. De beste mensen maken jouw organisatie immers beter. Maar het lukt maar niet om de beoogde topkandidaten binnen te halen. Dat is waar employer branding om de hoek komt kijken. Een hot topic bij veel bedrijven, maar wat is het en wat kun je ermee als bedrijf?

”Het imago van een bedrijf als werkgever” is een korte, maar zeer accurate definitie van de term Employer Brand. De actieve brandingvorm is het aan de slag gaan met die definitie. Want employer branding = werken aan je imago als werkgever. Een gerichte strategie of identiteitscampagne maakt dat schaarse topkandidaten ook jouw organisatie gaan overwegen. Onbekend maakt immers onbemind. Wanneer je een positieve reputatie bij de beoogde doelgroep combineert met een goed plan van aanpak ook daadwerkelijk engagement te bewerkstelligen, dan ben je op de goede weg om je doelstellingen te gaan halen.

Meer dan enkel een goed salaris

Zonder een goed financieel bod heb jij als werkgever een wervingsprobleem. Een goed salaris is voor de helft van de werknemers een randvoorwaarde. Is het salaris op niveau dan wil dat nog niet zeggen, dat de toptalenten ook daadwerkelijk voor jou kiezen. Nu de arbeidsmarkt weer aantrekt, wordt het steeds belangrijker om als werkgever zichtbaar te zijn.

Kandidaten willen zich kunnen ontwikkelen en bij een organisatie werken waar de sfeer optimaal is, waar mogelijkheden zijn om flexibel te werken en waar het personeel trots is. Trots op de organisatie, op de geleverde prestaties en op de maatschappelijke relevantie. Om die reden zetten veel werkgevers arbeidsmarktcommunicatie in. Zij laden hun merk als werkgever om een gevoel van trots en aantrekkingskracht te creëren.

Case IHMG, Employer Brand

We gingen aan de slag voor IMHG – een employer brand case study

De uitdaging voor IMHG was om een concept te ontwikkelen die de beiden hotelmerken aansluit op de overkoepelende gedachte van IHMG. Eén concept waarmee het bedrijf zich kan positioneren op een onderscheidende manier als aantrekkelijke werkgever. Zoals we gewend zijn, beginnen we eerst met een goed onderzoek zodat we een goed vertrekpunt kunnen genereren om ons plan van aanpak op te baseren. Een van de belangrijkste elementen van het onderzoek waren de gesprekken met de medewerkers zelf. Want zoals in elk bedrijf, weten de medewerkers het beste hoe het is om er te werken. Vanuit het onderzoek kwamen we tot een campagne, volledig afgestemd op de specifieke vraag van IMHG. Interesse in wat die campagne inhield? Lees hier de volledige case study.

Een bureau voor employer branding inschakelen

Employer branding is voor veel bedrijven nog een uitdaging. Je hebt een mooie groeidoelstelling en om die te realiseren, stel je hoge eisen aan kandidaten. Ondanks tientallen reacties per vacature, blijven de echte topkandidaten weg. Herken je dit en weet je niet precies hoe dit recruitment probleem op te lossen? Factstory is specialist in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding.

Pim Mulder is onze arbeidsmarktcommunicatie expert. Heb jij een uitdaging op gebied van employer branding? Mail hem dan jouw vraag of bel hem op het onderstaande nummer!

Pim Mulder, Eigenaar en strategisch adviseur

Pim Mulder vertelt je er graag meer over.

06-242 293 47

|

LinkedIn

Pim Mulder, Eigenaar en strategisch adviseur

Pim Mulder vertelt je er graag meer over.

06-242 293 47

|

LinkedIn